Het feit dat Rolex Daytona nephorloge al lang had moeten wachten, zou een understatement zijn sinds twee jaar geleden. Zijn voorganger, de Daytona 16520, was ook al tientallen jaren geleden verkocht, maar Cerachrom keramische randen van Rolex kwamen voor het eerst op de markt in 2005, en vanaf die dag begonnen liefhebbers te speculeren dat de keramische ring Daytona in de maak was. Het duurde 11 jaar lang wachten, maar de 116500LN kwam eindelijk bij ons, wat een van de langste productwachtlijsten in de geschiedenis van Rolex voedde terwijl de nieuwe keramische Daytonas op de markt druppelden. Zelfs nu blijven deze edelstenen in een zeer hoge vraag, met een bescheiden premie tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Natuurlijk heeft zijn nieuwe bezel een groot effect, maar er zijn veel andere kleine updates die ook bijdragen aan de aantrekkingskracht van de nieuwe Daytona.
U kunt zien dat zowel witte als zwarte dial-varianten zijn voorzien van een zwarte cerachrom-keramische rand met een geëtste tachymeterschaal, zoals deze in de loop van de geschiedenis van het model aanwezig was. Deze eenvoudige verbetering heeft een zeer groot effect op de esthetiek van het horloge in vergelijking met de vorige 16520, zowel door een contrasterende kleur aan de behuizing toe te voegen, als door de rand veel meer reflecterend te maken dan ooit tevoren. Als het de bedoeling was om de Daytona meer op de pols te laten opvallen, was de missie geslaagd.
Het nieuwe materiaal heeft niet alleen visueel effect op de nieuwe Daytona. Een van de belangrijkste verbeteringen met Cerachrom keramische randen komt neer op de sterkte en levensduur van het materiaal. Bijna ongevoelig voor krassen of vervagen, het doel van Rolex met het materiaal toen het werd gelanceerd was om de randen te ontdoen was in de eerste plaats om de UV-vervaging die kwam met de aluminium bezel inserts van de afgelopen decennia te voorkomen.
Hoewel het zo cool is in onze ogen, zijn er nog steeds valkuilen bij de Cerachrom-schakelaar. Hoewel krasbestendig, is keramiek alles behalve kogelvrij. Mocht je het type zijn dat je replica horloges altijd draagt, gezien de juiste slag is het nog steeds mogelijk om met de juiste impact keramiek te kraken of te versplinteren. In plaats van achtergelaten te worden met een deuk, zoals je zou krijgen van een meer kneedbaar metaal, is dit soort schade reden voor vervanging, en gezien de hogere productiekosten zul je een steiler bedrag bekijken van je geautoriseerde replica Rolex-servicecentrum om een vervanging af te maken. Dit is niet echt een dealbreaker, maar het is een factor om voor altijd te onthouden.
Er lijkt niets bijzonders te melden aan veranderingen in de wijzerplaat van dit valse horloge. De enige vermeldenswaardige punten in het geval van de zwarte wijzerplaat zijn het feit dat de wijzerplaat een glimmende toets lijkt te zijn dan zijn voorganger. Het gelukkige is dat twee van de meest geliefde details over de Daytona onaangetast blijven met de nieuwe release. Het kaliber heeft bewezen ongelooflijk ongeligbaar te zijn en dankzij zijn doordachte ontwerp is het ook veel gemakkelijker te onderhouden dan de replica op zenith gebaseerde 4030 die het heeft vervangen. Dit detail en zijn algemene draagcomfort hebben in de loop der jaren een grote rol gespeeld in het immense navolgen van de Daytona, en hoewel veel mensen in de loop van de jaren hebben opgeroepen tot een toename in omvang, kijken we er nog steeds naar uit Rolex hierbij te zien blijven voorkant.
Recente reacties